Potrawy regionalne - najsmakowitszy portal w sieci
Potrawy regionalne - najsmakowitszy portal w sieci
Pliki cookies
Aktualności (ostatni kwartał)
Specjały
Przepisy i receptury
Przyprawy
Poradnik Babci Aliny
    Przepisy Babci Aliny
    Rady dla Ciebie
    Rady dla domu
    Sennik Babci Aliny
    Za progiem marzeń
Gwarzenie przy warzeniu
Ćwierkanie na tapczanie
Wierszowane jodło
Pokochajmy chwasty
Zioła
Miody
Wody mineralne
Wokół kuchni i stołu
Obyczaje
Rękodzieło
Biblioteczka
Na wesoło
Rozmaitości
Do pobrania
Redakcja
Potrawy regionalne - najsmakowitszy portal w sieci
LISTA PRODUKTÓW TRADYCYJNYCH
BIBLIOTECZKA PDF
KUCHNIA WROCŁAWIA

OKAŻ SOBIE DOBROĆ (46).


Pokonać stres.

Życie każdego dnia przynosi smutki i radości. Jedne i drugie powodują stresy. Ból głowy, dolegliwości żołądkowe, trzepocące serce…Kiedy ten stres jest niebezpieczny? Czy umiemy ocenić jego natężenie?  Brońmy się przed stresem!
- A A A +
Drukuj Drukuj
 E-mail  E-mail
RSS RSS
Nie zapomnieliśmy jeszcze o wakacjach, a już odczuwamy, że nasz system nerwowy buntuje się, sygnalizuje, że „wysiada”.  Ustalona skala punktowa stresów pozwala zorientować się w przybliżeniu, jaki jest stopień naszego napięcia nerwowego.

I tak na przykład śmierć współmałżonka to 100 punktów, rozwód 73, długa rozłąka to aż 55 punktów, a tak radosne wydarzenie jak ślub to 50 punktów. Zmiana pracy to ok. 36 punktów, a kłopoty finansowe 30 punktów. Konieczność zmiany przyzwyczajeń to 25 punktów, a zmiana szkoły 20 punktów.
Musimy pamiętać, że napięcia dochodzące do 150 punktów grożą zawałem, są bazą dla powstania np. wrzodów żołądka, a nawet mogą spowodować zachwianie równowagi psychicznej.

A co robić, aby uniknąć stresów? Jak się ratować? Niestety, nie jest to łatwe, czasem w ogóle nie jest możliwe. A stres to uczucie nieustannego niepokoju, nacisku, zaburzenia pracy serca, układu krążenia. Spróbujmy pomimo wszystkich przeciwności zachować równowagę i umiar w wyrażaniu i przeżywaniu różnych stanów naszych uczuć. Czy gniew i niepokój pomagają usuwać trudności? Doskonale wiemy, że wprost przeciwnie.
I nie martwmy się o rzeczy, na które nie mamy wpływu. Oczywiście, należy zrobić wszystko, aby wyjść z kłopotliwej sytuacji. Ale jeśli już wszystko zostało zrobione - to, co trzeba i co było w granicach naszych możliwości - przestańmy się martwić o resztę.

Jeśli już jest tak, że musisz się martwić, spróbuj przynajmniej nauczyć się oceniania, czy nie jesteś pod zbyt silnym naciskiem. Ludzie reagują różnie - jedni więcej palą albo piją, innym drżą ręce albo nie mogą oni spać. Jeśli potrafimy już po objawach poznać, że nasze nerwy są na wyczerpaniu, spróbujmy, jeśli to tylko możliwe, zmienić otoczenie. Wystarczy czasem wyjazd na udany weekend. Jeśli nie jest możliwa zmiana otoczenia, ratujmy się inaczej: sięgnijmy do ulubionej książki, chodźmy na spacery, zajmijmy się swoim hobby, spotkajmy się z przyjaciółmi i porozmawiajmy o sprawach wielkich, ale na tyle odległych, byśmy nie czuli się osobiście w nie zaangażowani. Niech to będą wyprawy kosmiczne albo życie intymne krasnoludków.

Zapewne masz czas zagospodarowany co do minuty, bo Ty czasu nie marnujesz. Ale nie przesadzaj! Łatwiej pokonasz stres, jeśli będziesz mieć luzy w rozkładzie swojego dnia. Bardzo dobrze zrobi nam zajęcie się cudzymi problemami. Jeśli zazdrosna żona zobaczy, jaki problem ma z tym „draniem” sąsiadka, będzie jej łatwiej.

Pozwólmy odpocząć naszemu umysłowi, zatrudnijmy własne ciało.
Codzienny spacer, rezygnacja z windy (jeśli to tylko możliwe) - to jest to.

* Kontroluj swoją wagę, kontroluj formę. Jedz dużo jarzyn, owoców, pij dużo mleka.

* Przynajmniej raz w tygodniu bierz kąpiel uspokajającą (ziołową albo w „Kindze”, albo inną ulubioną).

* Funduj sobie co jakiś czas małą przyjemność.

* Zastanów się, jak odpoczywasz. Jeśli czujesz, że sposób, w jaki odpoczywasz, nie jest najlepszy, wybierz jakąś inną możliwość, coś, co będzie dla Ciebie relaksem, zapomnieniem, uspokojeniem. Uchroni Cię to od zawału serca, wrzodów i innych niemiłych dolegliwości.

Ale czy potrafisz to zrobić? Czy masz na tyle silnej woli? Spróbuj!


Babcia Alina


© Elżbieta Lechowicz 2012. All rights reserved.
© JM Media 2012. All rights reserved.
 
Wróć ...
Napisz komentarz
  • Prosimy o komentarze odpowiadające tematowi newsa.
  • Personalne odniesienia do autorów artykułów i innych komentarzy będą usuwane.
  • Prosimy nie dodawać w komentarzach odnośnikow do swoich stron WWW. Takie komentarze również będą w całości usuwane.
  • Komentarze pozostawiane przez anonimowych, niezarejestrowanych użytkowników ukażą się na stronie dopiero po zaakceptowaniu przez moderatora.
Autor:
Komentarz:
TŁOCZNIA OWOCÓW PAWŁOWSKI
MELBA ZAPRASZA
EDYTA SZAST ZAPRASZA...
FESTIWAL ŚLĄSKIE SMAKI
KALENDARZ' 2017