Potrawy regionalne - najsmakowitszy portal w sieci
Potrawy regionalne - najsmakowitszy portal w sieci
Pliki cookies
Aktualności (ostatni kwartał)
Specjały
Przepisy i receptury
    Wigilia i Boże Narodzenie
    Karnawał
    Wielkanoc
    Chleb, bułki i bułeczki
    Pieczywo obrzędowe
    Przystawki
    Zupy i polewki
    Potrawy z baraniny
    Potrawy z drobiu
    Potrawy z dziczyzny
    Potrawy z grzybów
    Potrawy z mąki
    Potrawy z mięs różnych
    Potrawy z ryb
    Potrawy z warzyw
    Potrawy z wieprzowiny
    Potrawy z wołowiny
    Jedno danie
    Napoje i kompoty
    Ciasta
    Desery
    Z miodem i na miodzie
    Nalewki i wódki
    Owoce i warzywa
    Przetwory
    Wyroby wędliniarskie
Przyprawy
Poradnik Babci Aliny
Gwarzenie przy warzeniu
Ćwierkanie na tapczanie
Wierszowane jodło
Pokochajmy chwasty
Zioła
Miody
Wody mineralne
Wokół kuchni i stołu
Obyczaje
Rękodzieło
Biblioteczka
Na wesoło
Rozmaitości
Do pobrania
Redakcja
Potrawy regionalne - najsmakowitszy portal w sieci
LISTA PRODUKTÓW TRADYCYJNYCH
BIBLIOTECZKA PDF
KUCHNIA WROCŁAWIA

CHLEB A NASZE ZDROWIE.


Moda na domowe pieczywo wynika nie tylko z tęsknoty za smakiem „prawdziwego” chleba, ale również z faktu, że coraz bardziej dbamy o zdrowie. Warto dołączyć do zwolenników zdrowej żywności i wprowadzić do swojego menu chleb własnego wypieku! Wtedy sami będziemy decydować, z jakiej mąki go zrobimy i czym wzbogacimy. Z całą pewnością chleb z chrupiącą skórką stanie się zdrowym przysmakiem wszystkich domowników i gości.
- A A A +
Drukuj Drukuj
 E-mail  E-mail
RSS RSS
Pszenny, żytni, graham (na zdjęciu tytułowym), pełnoziarnisty, a także z ziarnami soi, słonecznika albo z suszonymi śliwkami. Każdy znajdzie coś dla siebie. To dobrze, ponieważ chleb zawiera m.in. skrobię, błonnik i witaminy, które są niezbędne w codziennej diecie. Pieczywo dostarcza około 30 procent składników pokarmowych potrzebnych do funkcjonowania organizmu.


Walory prozdrowotne pieczywa.


Pieczywo to główne źródło węglowodanów złożonych, które powinny stanowić 50-60 procent codziennej diety. Dlatego nie powinno się z niego rezygnować.
Wartość odżywcza pieczywa zależy od rodzaju użytej mąki i stopnia przemiału, czyli stopnia rozdrobnienia ziarna i odsiania otrąb. Z przemiału bez odsiewania otrąb powstaje ciemna mąka razowa. Mąka razowa zawiera wszystkie składniki ziarna, łącznie z zarodkiem. Dlatego pieczywo ciemne jest bardziej wartościowe niż jasne. Pod warunkiem, że swój kolor zawdzięcza mące, a nie dodatkowi substancji barwiących (oczywiście żaden piekarz domowy tego nie zrobi). O wartości pieczywa decydują także dodatki (pisałam o tym w rozdziale „Czarnuszka, siemię, kminek i inne ingrediencje do chleba dodawane”).

W pieczywie ciemnym i pełnoziarnistym jest 2-, 3-krotnie więcej błonnika niż w jasnym. Więcej w nim również białek roślinnych, witamin (z grupy B) i minerałów (żelazo, magnez, wapń). Dietetycy zachęcają do jedzenia pieczywa ciemnego z dodatkiem całych ziaren zbóż, kukurydzy, słonecznika lub soi.
Składniki odżywcze zawarte w pieczywie razowym pomagają obniżyć poziom cholesterolu i cukru we krwi. Poprawiają też przemianę materii, co pomaga utrzymać stałą wagę. Codzienne jedzenie razowego pieczywa zapobiega także powstawaniu nowotworu jelita grubego. Dlatego lekarze polecają je zwłaszcza ludziom otyłym, zmagającym się z chorobami układu krążenia oraz cukrzykom. Pieczywo białe jest mniej odżywcze, ale lżej strawne, dlatego zaleca się je wrzodowcom oraz osobom ze schorzeniami wątroby i jelit.

 
Chleb bez tajemnic.

Oczywiście najlepiej upiec go samemu w domu. Warto też zaopatrywać się w pieczywo w małych rodzinnych piekarniach, gdzie wypieka się je według tradycyjnych receptur. Rozmaite pieczywo z półek sklepowych ma się nijak do prawdziwego chleba. Na co powinniśmy zwrócić uwagę, żeby zamiast waty wybrać smaczny, a przede wszystkim zdrowy chleb?
Razowe pieczywo jest cięższe od białego, bardziej wilgotne, a po rozkrojeniu widać w nim części nie zmielonych do końca ziaren i nie odsianych osłonek. Prawdziwy nie barwiony razowiec ma po rozkrojeniu odcień szarawy.
To, że chleb upieczono z mąki żytniej, nie musi oznaczać, że to razowiec! Żytnia mąka również może być drobno zmielona i przesiana: jest wtedy jasna, a wypiekane z niej pieczywo kolorem niemal nie różni się od pszennego. Dlatego z razowym bardzo łatwo pomylić tzw. chleb sitowy (sitkowy), produkowany z mąki poddanej kilkakrotnemu mieleniu. Jest on czymś pośrednim między razowcem a zwykłym chlebem, który robi się mieszając mąkę żytnią i pszenną. Z takich mieszanek powstają też ciemne chleby, najczęściej specjalnie zabarwiane i dosładzane (np. sztucznym miodem), z dodatkiem ziaren słonecznika, soi czy kminku, orzechów, cebuli, suszonych śliwek lub rodzynek, które z razowością też nie mają nic wspólnego. Taki „podrasowany” chleb łatwo poznać, bo jest pulchniejszy, delikatniejszy i lżejszy od razowego, nie ma też w nim śladu po częściach nie zmielonych ziaren i osłonek. Powierzchnia kromki ma gładką fakturę i widać tam tylko wrzucone do ciasta dodatki.

A graham? Część piekarni sprzedaje go jako pieczywo pszenne razowe, jest on bowiem wypiekany z raz zmielonej mąki pszennej. Dzięki czemu ma on o wiele więcej błonnika i minerałów niż pieczywo z kilkakrotnie mielonej mąki pszennej. Nie jest to jednak „prawdziwy” razowy.

Pumpernikiel (na zdjęciu obok), choć produkowany z żytniej mąki z pełnego przemiału, bywa barwiony karmelem, a piecze się go zupełnie inaczej niż zwykły chleb (najpierw pod parą wodną, a potem bardzo długo wypieka się go w niskiej temperaturze), nie jest to więc typowy razowiec.

Kupując chleb, zwróćmy uwagę, czy ma na wierzchu twardą, błyszczącą, popękaną skórkę. Unikajmy pieczywa zapakowanego, zwłaszcza w celofanowe torby. Często ze względu na tempo produkcji wkłada się je do opakowań, zanim dobrze ostygnie. W torebce zbiera się wilgoć, która nie ma gdzie odparować, i w efekcie rozwijają się pleśnie. Z tego samego powodu nie wkładajmy do torebki gorących bułek i chleba.
Najłatwiej pleśnieje pieczywo tostowe lub inne z dodatkiem mleka, serwatki albo cukru (składniki te są dobrą pożywką dla bakterii), w drugiej kolejności - z karmelem, nasionami roślin oleistych (dobrze wiążą wodę) i ziarnami pszenicy (bo moczy się ją przed dodaniem do ciasta). Najrzadziej chleb zrobiony na zakwasie.
 
Zwróćmy uwagę na skład pieczywa. Im mniej chemicznych dodatków, tym lepiej. „Podejrzane” jest pieczywo z długim terminem przydatności do spożycia - prawdopodobnie nafaszerowano je konserwantami. Dobre pieczywo bez konserwantów powinno zachować smak 2-3 dni, chleb na zakwasie nawet 2 tygodnie.


„Moda” na chleb orkiszowy
.

Orkisz to mniej znana odmiana pszenicy. W Polsce po latach zapomnienia przeżywa właśnie renesans. A to za sprawą swoich prozdrowotnych właściwości. Kromka chleba orkiszowego to nie tylko dobra baza dla porannej kanapki. Działa jak kilka tabletek naraz. Orkisz pomoże na anemię, obniży poziom cholesterolu i wzmocni odporność. Według współczesnych niemieckich lekarzy systematyczne spożywanie produktów orkiszowych regeneruje cały organizm, przywracając zdrowie. Daje na długo uczucie sytości, jak również dobre samopoczucie. Orkisz to prawdziwa kopalnia skrobi, witamin z grupy B, żelaza, wapnia, cynku, potasu, krzemu oraz błonnika.


Pieczywo nie tuczy!


Wbrew powszechnej opinii pieczywo bez dodatku tłuszczu albo zawierające go niewiele wcale nie jest kaloryczne! Dietetycy przekonują, że zwykle dodatki do chleba dostarczają organizmowi więcej kalorii niż sam chleb. A to, czy pieczywo tuczy, czy nie, zależy od tego, ile oraz z czym je jemy. Kromka białego chleba grubości 1 cm (30 g) to około 75 kcal. Bardziej kaloryczne jest pieczywo słodkie oraz z dodatkiem suszonych owoców czy orzechów (100 g rogala maślanego dostarcza 329 kcal, chałki - 335 kcal). Więcej kalorii jest w pieczywie chrupkim (100 g - 357 kcal), ale zjada się go mniej. Jeden płatek waży przeciętnie 10 g i ma 36 kcal.


Tekst: Barbara Jakimowicz-Klein
Foto: archiwum
© JM Media. All rights reserved.
 
Wróć ...
Napisz komentarz
  • Prosimy o komentarze odpowiadające tematowi newsa.
  • Personalne odniesienia do autorów artykułów i innych komentarzy będą usuwane.
  • Prosimy nie dodawać w komentarzach odnośnikow do swoich stron WWW. Takie komentarze również będą w całości usuwane.
  • Komentarze pozostawiane przez anonimowych, niezarejestrowanych użytkowników ukażą się na stronie dopiero po zaakceptowaniu przez moderatora.
Autor:
Komentarz:
TŁOCZNIA OWOCÓW PAWŁOWSKI
MELBA ZAPRASZA
EDYTA SZAST ZAPRASZA...
FESTIWAL ŚLĄSKIE SMAKI
KALENDARZ' 2017